Wednesday, February 18, 2015

Persediaan Asas Memancing Laut Dalam

Kekili (reels):

Untuk Bottom:

Ada pelbagai pilihan, dari jenis 1 kelajuan (speed), dua kelajuan, dan kekili elektrik. bgi yang baru ada baiknya memilih kekili harga rendah dahulu, dari jenis 1 atau 2 kelajuan. Kekili yang disarankan yang walaupun amat murah tetapi terbukti kuat adalah seperti Tica ST - Harga sekitar RM420 dan Okuma Titus Gold - RM700. Kelebihan kekili ini ialah murah, kuat, ringan, dan laju dan tidak membebankan walaupun mengangkat batu ladung seberat 1 kilogram.

Untuk elektrik harganya agak mahal tetapi ada yg murah tetapi yg murah tak digalakkan kerana banyak masalah. Kekili elektrik yg disarankan adalah dari jenama terkemuka iaitu Daiwa dan Command. Bagaimanapun anda boleh juga mencuba kekili Banax Kaigen yang menjadi pilihan kerana kos murah tetap mencukupi untuk memancing di perairan Malaysia. Harga sekitr RM950.

Cuba elak beri reel berikut yg didapati amat bermasalah:

1. Daiwa Tanacom Bull 1000Fe (Biru Mudah) - selalu meter rosak.
2. Command CX5 - Selalu Jam
3. Shimano Electric Reel kcuali ZB - lemah dan perlahan, tiada kekuatan strike.


Command amat tak sesuai jika tidak biasa menggunakannya kerana ia melibatkan penggunaan butang. jadi reel ini sepenuhnya automatik dan seringkali jika kita tersilap kita akan kehilangan ikan. Untuk menghdapi masalah ini sila rajin bertanya kepada yg biasa menggunakannya.

Joran:

Mesti sesuai dengan saiz dan kekuatan kekili dibeli. Klau kecil elok gunkan rod lebih ringan poundagenya, misalnya 24lb. Jika besar elok digunakan yang besar dan sepadan, mungkin sehingga 80lb. Tapi untuk min di Pulau Pinang sudah cukup guna kekuatan sederhana.

Saya rekomen beli aje ugly stick, bengkok tau sangkut atau tarik macam mana sekalipun takkan patah, kecuali anda pemancing yang suka mematahkan rod. Ugly stick Tiger dipadankan dengan guide dan cincin Fuji sepenuhnya dan dijual dengan harga murah RM250-80. Warnanya tak cantik tapi lama-lama anda pasti berkena dengan perfomancenya yang luarbiasa. Saya tak galak anda membeli rod tertentu khususnya yang mempynyai hujung lembut tetapi pangkalnya keras dan tebal khususnya yg dibut drp graphite kerana ia mudah patah, antaranya ialah Maguro Blue Ocean dan Shimano Backbone. Rod ini kalau tersangkut besar kemungkinan 80% akan patah di hujung kerana ia keras dan dibuat drp graphite. Nak yg utuh pastikan rod dibuat drp E-glass atau campurannya seperti yang ada pada Ugly Stcik Tiger (lihat pada hujung rod ada warna putih macam plastik) 

Rod bottom custom made patut dielakkan kerana selalu patah jika tidak kena buatannya walaupun cantik dan nampak kuat. Jika patah anda mungkin tak dapat rod ganti kerana selalunya custom made tak ada warranty.

Utk Jigging:

Digalakkan memakai kekili jenis mendatar (spinning) dan bukan menegak kerana di Pulau Pinang yang menegak (bentuk multiplier) susah dikendalikan dan tak sesuai digunakan untuk casting jig kecil, sebaliknya lebih sesuai untuk jigging jig besar 100gm ke atas. Bgaimananapun jika mahu juga mencuba, boleh gunakan kekili yg berharga sederna aseperti Torium, Ocea Jigger, Okuma Cedros dan Andros, tetapi mesti ingat joran yg sesuai untuk kekili menegak juga harus disediakan. 

Kekili spinning selalunya lebih murah dan kurang masalah untuk mendapatinya kerana ia banyak di pasaran dengan pelbagai jenama. Ada yang murah seperti Tica Taurus, Penn Battle, Sargus, Fierce, Shimano Stradic dsbnya. Harga sekitar RM400-800. Tapi kekili Penn ini kelajuan tinggi tetapi amat berat dikarau, lebih sesuai dibeli jenis yg saiz kecil untuk casting bulu atau tenggiri sahaja. Yg paling direkomen untuk perfomance yg baik dan murah dan yg penting dengan kelajuan yg amat tinggi (utk reel kecil shj)iaitu 6.2.1 pilihan terbaik ialah Tica Taurus 3000H, dan jika ada wang baik memilih yg lebih gasak iaitu Twinpower 5000XG.

Joran:

Saya rekomen gunakan yang murah sahaja, tetapi kalau beli yang mahai lagi seoronok, dia punya bengkok dan keringanan memang diakui. Yg murah seperti jenama Lemax; e.g. Firestorm, Slim Max, Shino Amberjack yang terdiri drp rod campuran graphite dan e-glass manakala yang sederhan mahal ialah rod Shimano Jigwreck, Daiwa Saltiga, atau Shimano Jogbros yg baru keluar. Rod lemax adalah yg paling berbaloi kerana harganya murah sekitar RM100-300 dan elok dipilih jenis yg ada guide Fuji dan cincin FUji. Lemax banyak mengambil contoh rod mahal dan dibuat dengan persembahan yang cantik dan tahan lasak tapi ditawarkan harga rendah. Boleh dibeli di kedai-kedai TCE Tackle di Krystal Point, Bayan Baru.

PE sesuatu rod haruslah disesuaikan dengan sasaran. Saya sarankan untuk Pulau Pinang beli yang PE rendah dan lembut, iaitu PE1-3. Jogbros ada keluarkan PE yang lebih baik iaitu PE1.5-4 yng sesuai untuk menentang ikan pelnagai saiz kecik dan sederhana dan rod ini amatlah ringan dan cantik. 

Harga rod tersebut sekitar brikut:

1. Shino Amberjack RM350
2. Lemax Stormfire RM130
3. Lemax Slimmax RM300-400
4. Shimano Jigwreck - sudah naik harga RM650-700
5. Daiwa Saltiga - RM300-450
6. Shimano Jogbros - RM600

No comments:

Post a Comment