Sunday, October 20, 2013

TRIP SEDELI 18/10/2013

Trip yang di rancang dari awal oleh sahabat ....sekampung...rmula bergerak dengan van sewa muatan barang dan 8 orang pemancing

tiba di jeti sedeli dan melakukan solat jumaat jam 1:15 petang....siap solat boatman paklong datang dan menggarah
berkumpul di jeti...sebelum berkumpul kami makan dan dalam masa yang sama aku tidak mempunyai apolo untuk mencari umpan.....sempat membeli di kedai cina berhampiran dan dapat la ku beli satu set apollo yang agak mahal harga nya di sini berbanding kedai pancing yang di luar

bergerak menuju unjam mencari umpan hidup...dalam perjalanan 1 jam setengah beberapa orang telah baring untuk rehat kerana pening,ini biasa berrlaku ketika berada di atas boat  yang bergerak...setiba di unjam beberapa orang telah menurunkan appolo untuk mencari ikan

ah.......uwek 1.......uwek 2.........uwek 3....uwek4....uwek5.......kah kah kah.....lawak rasanya bila melihat telatah orang mabok laut yang muntah......berlawan lawan antara satu sama lain ,,,muntah menyimbah laut yang jernih.....
antara hasil yang dapat di unjam......sekarang cuma 3 orang yang memancing dan seorang yang mabok kuatkan diri untuk terus memancing.antara babak panas di unjam ....aku selaku pendahulu dengan todak 2kilo menggunakan unpan hidup ikan cencaru

terus bergerak ke lokasi ke dua dgn harapan tenggiri dapat di tewaskan...berbekal unpan hidup ikan dan udang kami menuju lokasi....masih tinggal 4 orang yang boleh berdiri untul memancing.........lokasi ke lokasi tiada ikan mega dapat di daratkan.........lebih kurang 5 lokasi yang kami singgah.....keadaan yang membosankan menyebabkan salah seorang yang mabok menggarahkan paklong ke unjam semula setelah pagi.....
masa untuk aku berehat...biar yang lama tidur melakukan aksi mencari rezeki ikan apollo......hampir penuh tong ais dengan hasil ikan apollo....yang mabok kembali pulih........ada yang x pulih..terus paking di tempat tidur yang selesa................ha........menggeluh aku melihat keadaan dan hasil yang kami dapat.........pendek kata trip mancing kali ini.adalah  yang paling xbest penah aku dgar dan sertai.....
hasil yang di bawa pulang......todak 2 ekor yang dapat aku daratkan.....ikan putih yang tekong amborkan...dan ikan apollo(cencaru,selar,kembong,anak kerapu,tamban kerisi)yang di kail oleh peserta yang mabok di awal perjalanan......beberapa ekor kerapu,bayan,seekor cecupak juga dapat di daratkan oleh sahabat yang lain.........

kesilapan kesilapan dalam kumpulan yang menggajar aku menjadi pemancing yang lebih baik....>>>

a)peralatan mancing
     mata kail tidak terlalu besar...5/0 ...6/0 ...  7/0 cukup sekadar 3/0 hingga 5/0 mengikut saiz umpan
     tali mata kail tidak terlalu besar sehingga 60lbs......penggunaan cable steel perlu dalam menjerat tenggiri
    kalau nak casting tenggiri try buat macam ni ke

b)jadual dan hari yang dipilih x sesuai langsung ....hari adalah perlu di titik beratkan
c)stamina dan persiapan diri.....latih diri untuk hadapi ombak dan alun.....pg la laut berdekan dan kerap mancing di laut sendiri....walau tiada ikan tapi belajar tidak mabok.....
d)pencarian maklumat di internet sangat membantu bagi aku...banyak tips.cara.enggunaan jentera...cara hoook up....layan dan berbagai....
d)kumpulan yang hendak di sertai haruslah mempunyai sejarah terbaik atau penggalaman dalam pancingan laut....(taubat taknak join group ni lagi jika masing masing x mahu perbaiki diri)......
e)terima seadanya jika sudah berhabisan berusaha setiap kali trip dan perbaiki lah ia kawan..........................